tygrys
W Chinach jako symbol jang jest królem zwierząt, jak lew na Zachodzie. Symbolizuje władzę oraz odwagę, jednakże pozostaje w ciągłym konflikcie z niebiańskim smokiem, jang; tygrys jest też jin, żeńskim symbolem ziemi.
W buddyzmie - jako jedna z trzech istot bez czucia - symbolizuje gniew. Strzegąc grobów, odpędza demony, widzi w ciemnościach, często kojarzy się go z niebezpiecznymi mocami.
Ludy południowo-wschodniej Azji uważają, że potrafi zmieniać postać, pożera ludzi i możne później zmusić ducha ofiary, by w fizycznej powłoce szedł przed swym pogromcą, wabiąc w ten sposób kolejne ofiary. Kiedy kolejny człowiek zostanie zjedzony, duch pierwszej ofiary staje się wolny.
Batakowie z Indonezji przynosząc zabitego tygrysa do wioski modlą się, by jego dusza przeszła do naczynia z kadzidłem, a następnie zapalają kadzidło i proszą duchy, aby wytłumaczyły zwierzęciu dlaczego ludzie musieli je zabić. Batakowie wierzą także, że ludzkie dusze mogą przenosić się w ciało tygrysa.
W Malezji powszechna jest wiara w to, że tygrysy żyją w baśniowej Wiosce Tygrysów, gdzie dachy domów pokryte są ludzkimi włosami. Powiadają, że dawno temu pewien mały chłopiec, któremu nauczyciel wymierzył wiele razów, uciekł i stał się pierwszym tygrysem.
Tygrysie kły i pazury są potężnymi amuletami, przez które masowo giną. W Indiach tygrys jest symbolem kasty wojowników, kszatrijów. Siwa nosi skórę tygrysa; Kali-Durga w swym niszczycielskim aspekcie jest przedstawiana na tygrysie. Ludy bengalskie wierzą, że jeżeli człowiek zabije tygrysa bez boskiego rozkazu, wówczas on lub jego bliski krewny zostanie zagryziony przez tygrysa.
W buddyzmie - jako jedna z trzech istot bez czucia - symbolizuje gniew. Strzegąc grobów, odpędza demony, widzi w ciemnościach, często kojarzy się go z niebezpiecznymi mocami.
Ludy południowo-wschodniej Azji uważają, że potrafi zmieniać postać, pożera ludzi i możne później zmusić ducha ofiary, by w fizycznej powłoce szedł przed swym pogromcą, wabiąc w ten sposób kolejne ofiary. Kiedy kolejny człowiek zostanie zjedzony, duch pierwszej ofiary staje się wolny.
Batakowie z Indonezji przynosząc zabitego tygrysa do wioski modlą się, by jego dusza przeszła do naczynia z kadzidłem, a następnie zapalają kadzidło i proszą duchy, aby wytłumaczyły zwierzęciu dlaczego ludzie musieli je zabić. Batakowie wierzą także, że ludzkie dusze mogą przenosić się w ciało tygrysa.
W Malezji powszechna jest wiara w to, że tygrysy żyją w baśniowej Wiosce Tygrysów, gdzie dachy domów pokryte są ludzkimi włosami. Powiadają, że dawno temu pewien mały chłopiec, któremu nauczyciel wymierzył wiele razów, uciekł i stał się pierwszym tygrysem.
Tygrysie kły i pazury są potężnymi amuletami, przez które masowo giną. W Indiach tygrys jest symbolem kasty wojowników, kszatrijów. Siwa nosi skórę tygrysa; Kali-Durga w swym niszczycielskim aspekcie jest przedstawiana na tygrysie. Ludy bengalskie wierzą, że jeżeli człowiek zabije tygrysa bez boskiego rozkazu, wówczas on lub jego bliski krewny zostanie zagryziony przez tygrysa.
Komentarze
Prześlij komentarz